SOCIETAT

PARLEM AMB JOHANNA RIVERA

Directora de l’Àrea de Comunicació de la Fundació IRES

Viena impulsa una nova iniciativa solidària amb la col·laboració de la Fundació IRES, per garantir que nens i nenes en situació de vulnerabilitat tinguin accés a l’educació, tot i les circumstàncies actuals.

Com descrius la Fundació IRES?

Com una gran família, molt humana i amb un compromís molt elevat en la transformació vital de les persones i famílies que atenem.

Quina és la vostra missió com a entitat?

Oferir una atenció integral a través d’un acompanyament psicosocial i educatiu a famílies que estan exposades a factors de risc: no tenir cobertes les necessitats bàsiques, no comptar amb una xarxa familiar o d’amistats propera, o viure situacions de conflicte o violència.

Com ha afectat la Covid19 al vostre dia a dia?

Hem ajustat la nostra manera de treballar. Els equips s’han adaptat a la situació de cada família; no totes tenien accés a internet, calia facilitar els recursos necessaris. En moltes llars han desaparegut els ingressos, ja precaris, per a mantenir les necessitats bàsiques. El teletreball i el seguiment escolar via online només ha estat una oportunitat per a un sector de la població.

Com pot afectar aquesta crisi al seu desenvolupament?

Es cronifiquen les situacions de vulnerabilitat. Hem de trencar el cercle per tal que aquests infants i joves tinguin un futur ple d’esperança i oportunitats. 

“TENIM L’OPORTUNITAT DE DONAR VISIBILITAT A PROBLEMES QUE TENIM AL NOSTRE COSTAT, QUE A VEGADES SÓN INVISIBLES PERÒ TENEN SOLUCIÓ.”

La tecnologia juga un paper molt important en les circumstàncies actuals. Com afecta a l’educació dels infants?

És quasi imprescindible que els infants i joves puguin tenir un espai on connectar-se i el material adient per poder mantenir el seguiment escolar. Teníem casos de famílies en què podien ser dos o més germans i germanes, que només es podien connectar amb el telèfon mòbil de la mare o el pare quan arribava a casa. No poder seguir les classes els feia sentir certa angoixa, a part de no poder connectar-se i parlar o jugar amb les seves amistats, elevant el seu risc d’exclusió social.

Què representa aquesta col·laboració amb Viena?

Viena ens dona l’oportunitat d’arribar directament a la gent, de fer-los conscients de problemes que tenim al nostre costat i que a vegades són invisibles. Cal visualitzar els efectes de la pandèmia sobre els més petits, que són més vulnerables per la seva pròpia naturalesa. A Viena saben que cal col·laborar plegats, empreses i entitats, per tenir canvis reals en el nostre entorn.

L'ENTITAT

La Fundació IRES porta més de 50 anys compromesa amb les famílies en situació de vulnerabilitat, oferint acompanyament en l’àmbit social, psicològic i educatiu.

En tot aquest temps han desenvolupat programes destinats a ajudar famílies que afronten diferents situacions de vulnerabilitat social, en moltes ocasions inter-connectades entre si, que fan que el seu risc de pobresa i exclusió social sigui molt elevat, en comparació amb el de la població general.

A través del programa “Educació per a la Infància”, treballen perquè els infants en situació vulnerable puguin accedir a una educació universal i equitativa, i les seves famílies puguin rebre acompanyament i l’ajuda necessària. Sense generar major pressió a una situació ja precària, procurant mitigar els efectes que l’ aïllament ha tingut en l’ esfera emocional, social i educativa de molts nens i nenes.